۸۴ گروه دامپزشکی در مشهد برای تأمین امنیت غذایی عزاداران در تاسوعا و عاشورای حسینی آماده‌باش هستند تداوم آلودگی هوا در کلانشهر مشهد (۱۰ تیر ۱۴۰۴) بهره‌برداری از ۵۵‌ هزار مترمربع توقفگاه جدید در مشهد برای ناوگان باری سنگین تا پایان ۱۴۰۴ اجرای پرشتاب پروژه‌های شهری مشهد در میدان انقلاب و تقاطع غیرهم‌سطح ابوطالب حسینیه‌ای به وسعت شهر مشهد ۶۰۳ مدرسه در خراسان رضوی آماده برای اقامت زائران درباره کوچه ناظر در خیابان شهید هاشمی‌نژاد مشهد | تاریخ کهنه کوچه «باغ نو» ورود ناوگان جدید اتوبوس‌رانی مشهد از اواسط سال ۱۴۰۴ | ۵۰۰ دستگاه اتوبوس به صورت کف‌کوتاه فعال هستند رئیس کمیسیون خدمات شهری شورای اسلامی شهر مشهد: دستگاه‌های دولتی به تعهداتشان در قبال تصفیه‌خانه سپتاژ عمل کنند پیشرفت کند پروژه‌های زودبازده ۳ در حاشیه شهر مشهد نظارت فعالانه شهرداری مشهد بر جمع‌آوری متکدیان در ایام محرم و دهه پایانی صفر ۱۴۰۴ رئیس شورای عالی استان‌ها: مردم با هر نوع تفکری پای ایران ایستادند هوای کلانشهر مشهد، همچنان «ناسالم» (۹ تیر ۱۴۰۴) رئیس کمیسیون خدمات شهری شورای اسلامی شهر مشهد: آتش‌نشانی، پیشانی مدیریت شهری است شهردار مشهدمقدس: در دفاع از دین و میهن همه پای کار هستند | اعزام داوطلبانه آتش‌نشانان مشهدی به مناطق جنگی اعتبار ۸۰ میلیارد تومانی برای گذر‌های تشرف به حرم مطهر امام رضا(ع) در سال ۱۴۰۴ بهره‌برداری از مهم‌ترین تصفیه‌خانه‌های شهر مشهد در سال ۱۴۰۵ کیفیت هوای کلانشهر مشهد امروز «بسیار ناسالم» است (۸ تیر ۱۴۰۴) خدمت مضاعف به ملت سرفراز آب کدام مناطق مشهد، فردا (یکشنبه، ۸ تیر ۱۴۰۴) قطع خواهد بود؟ لزوم تطبیق آموزش با تغییرات تکنولوژی
سرخط خبرها

بهینه سازی فرایند‌های مدیریت شهری

  • کد خبر: ۱۰۶۱۹۶
  • ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۱۲:۰۶
بهینه سازی فرایند‌های مدیریت شهری
مهدی یاراحمدی خراسانی - مدرس دانشگاه

شهرداری‌ها فرایند‌ها و خدمات متنوع و پیچیده‌ای دارند که در گستره جغرافیایی مشخص به فعالیت مشغول هستند. دراین میان، پراکندگی دوایر سازمانی مدیریت شهری در قالب مناطق، ناحیه ها، شرکت‌ها و سازمان‌های تخصصی ارائه دهنده خدمات سبب می‌شود مراجعان شهرداری‌ها همواره در معرض رویارویی با فرایند‌های متنوع و پیچیده‌ای قرار بگیرند که در بسیاری مواقع به دلیل روان نبودن امور، نارضایتی آن‌ها را به دنبال دارد.

ازاین رو، ضروری است صاحبان فرایند‌ها و مسئولان حوزه تحول سازمانی به پایش مستمر امور برای دستیابی به بهترین و ساده‌ترین خط سیر تولیدات سازمانی اهتمام ورزند؛ امری که در ادبیات شبکه مدیریت کیفیت از آن به عنوان «بهینه سازی فرایندها» یاد می‌شود.

«نظم و انضباط مربوط به تنظیم یک فرایند با هدف روان سازی و کیفی سازی برخی شاخص‌های فرایند و البته تخطی نکردن از محدودیت‌ها و قوانین موجود» را می‌توان تعریفی مناسب برای بهینه سازی فرایند در نظر گرفت.

برخی از مهم‌ترین اقداماتی که در این عرصه باید انجام شود، شامل «هوشمندسازی و ارائه خدمات مبتنی بر وب سرویس ها، بازمهندسی فرایند‌های حوزه‌های مختلف سازمانی با رویکرد روان سازی و تسهیل گردش فعالیت ها، یکپارچگی فرم ها، قوانین و نحوه چرخش کار در واحد‌های مختلف، به روزرسانی ماتریس تعامل فرایند‌های سازمانی، آگاهی بخشی عمومی کارکنان سازمانی از روند‌های جاری و...» است. بررسی فرایند، ارتباط معناداری با بهینه سازی فرایند دارد.

درواقع مجموعه‌ای از روش‌ها و ابزارهاست که با هدف بررسی نتایج میانی فرایند‌ها و کمک به روال تصمیم گیری در سازمان به کار گرفته می‌شوند. تجزیه و تحلیل فرایند‌ها به سه گروه تقسیم می‌شود:

اول، کنترل فرایند (نگاه به گذشته): که بیشتر به بررسی داده‌های پیشین مربوط می‌شود.

دوم، پایش فرایند (شرایط فعلی): رصد فعالیت‌های سازمانی است. در زمان تحلیل امور (شرایط جاری) به کار گرفته و درباره آن‌ها بحث می‌شود که بیشتر درباره داده‌های بهنگام حاصل از اجرای فرایند است.

سوم، هوش فرایندی (خروجی آینده): این مرحله پیش بینی خروجی‌های آینده است که از آن با عنوان «هوش فرایندی» یاد می‌شود.

شهرداری‌ها باید برای اطلاع رسانی به مدیران، شهروندان و مجریان درباره کارایی و اثربخشی فرایندها، آن‌ها را تجزیه و تحلیل کنند. بیشتر این بررسی و تحلیل به عنوان یک ورودی در بهینه سازی امور تلقی می‌شود یا در برخی موارد برای سنجش انطباق عملکرد سازمان با قوانین ازپیش تعیین شده بهره برداری می‌شود.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->